TYNGDENS KRAFT (2021)

I foråret 1943 sidder den unge franske filosof Simone Weil (1909-1943) på et kontor i London og arbejder på en rapport for De Gaulles franske eksilregering. Sammen med sine forældre er hun året forinden flygtet til New York på grund af nazisternes jødeforfølgelser, men der kunne hun umuligt blive. Hun er – mener hun selv – nødt til at tage del i al den lidelse som Anden Verdenskrig afstedkommer i Europa. Hun vil fysisk ind i kampen mod nazismen. Hun har anmodet om at få en farlig mission i Frankrig – helst som faldskærmsudspringer – men i stedet har lederen af den franske modstandsbevægelse givet hende til opgave at kommentere modstandskomiteernes program.

TYNGDENS KRAFT rummer en række tilbageblik til Simone Weils barndom og første ungdom.

”Et stærkt indlevet fuldskalaportræt … skrevet med suverænt håndelag og interesse for Simone Weils invaliderende idealisme.” – ”Nina Bolts personportræt, der meget effektivt veksler mellem at være en jegroman og en duroman, er skrevet med stor indlevelse og finsans for den filosofiske fribytters komplicerede natur.” Weekendavisen

”Spændende biografisk roman” – ” Nina Bolt giver hovedpersonen en meget fin personlig stemme.” Bibliotekernes lektørudtalelse

TYNGDENS KRAFT (2021)

SOLISTEN (2019)

Anna er 38 år, men som solofløjtenist i symfoniorkestret er hun allerede forhenværende. Nu er hun rejst nogle dage til Wien. Med sig i bagagen har hun en stor sorg samt sin computer. På den ligger hendes første optegnelser til den romanbiografi om den døve komponist Ludwig van Beethoven, som hun har sat sig for at skrive. I Wien skal hun samle stof til romanen.

Hjemme i København venter Niels, hendes mand, Dagbladets magtfulde og frygtede musikanmelder, spændt på hvad hendes Beethoven research i Wien har givet hende. Hun befinder sig ved et vendepunkt i sit liv. Han ved hun har valgt at opsige sin stilling i symfoniorkesteret. På grund af arbejdspres har hun forklaret. Men den egentlige grund har hun ikke fortalt nogen – heller ikke sin mand.

Tilbage i Danmark genoptager Anna kampen mod den følelse af afmagt der udgør hendes hverdag. En kunstnerisk drøm der har slået fejl, et kærlighedsliv hun længe har oplevet som en pligt, en uvished med hensyn til fremtiden. Først da hun kontakter sin barndoms og ungdoms spillelærerinde tager tingene en ny drejning.

Omtale af Solisten

Interview i P2 Puls Nina Bolt Solisten,  d.19.10. 

“Nina Bolts fine roman er en indgående skildring af en kvinde, der får sin identitet og sit livsgrundlag sat på prøve, da hun ikke længere kan yde sit ypperste inden for kunsten … Nina Bolt har mange strenge at spille på. I andre af sine romaner skriver hun en gotisk uhygge frem. I denne spiller hun med sordin. Meget smukt.” ❤️❤️❤️❤️
Politiken

”En stille og eftertænksom fortælling, skrevet i et godt og flydende sprog.” Bibliotekernes lektørudtalelse

"Nina Bolt beskriver i Solisten smukt og bevægende, hvordan Anna er faret vild i sig selv i jagten på det perfekte fløjtespil, og hvordan hun oplever stor angst, fordi hun midlertidigt mister musikken, som er det, der betyder mest for hende. Hendes vej tilbage til fløjten er belagt med smerte og omkostninger, men også med glimt af skønhed, og romanen kan læses som et troværdigt bud på, hvordan vi alle kan miste os selv i jagten på perfektion."

Tidsskriftet Epsilon

Romanen er udkommet som lydbog, indtalt af Julie Fabricius og udgivet af Lindhardt & Ringhof.

SOLISTEN (2019)

OVERSVØMMELSEN (2015)

Hanna og hendes 12-årige datter er flyttet op i et hus i Nordsjælland. Her skal Hanna i et år eller to foretage nogle miljøbiologiske undersøgelser af dyre- og plantelivet i vådområderne. Det hus de har lejet, ligger i nærheden af en stor sø, og en nat efter et voldsomt uvejr går søen over sine bredder. Huse står under vand, og mange er blevet hjemløse. Hanna melder sig til en hjælpeaktion og tilbyder husly til et par af de nødstedte. Et ældre søskendepar, Cora og Carl, flytter ind. Tilsyneladende nogle meget stilfærdige mennesker, der helst vil holde sig for sig selv. Men inden længe viser det sig, at de ikke er helt så tilforladelige, som de ser ud til. Mere eller mindre umærkelige magtforskydninger begynder at indfinde sig mellem husets fire beboere. OVERSVØMMELSEN er en klimaroman og en psykologisk roman i ét. En fortælling om de kræfter, både ydre og indre, der griber ind i de planer, man har lagt for livet. Om hvordan selv det, der er enkelt og ligetil, hurtigt kan blive kompliceret. “Nina Bolt er garant for en gotisk uhyggestemning. Også i romanen ‘Oversvømmelsen’.” Politiken “Uhyggen siver som ildelugtende mosevand ind igennem væggene og gør både de indre og ydre strukturer knoglebløde og eftergivende, hvilket selvfølgelig er farligt i katastrofesituationen ... Vejret afspejler de menneskelige konflikter og omvendt i en dobbelt ekspressiv belysning, og det forstærker effekten af den mindste bevægelse.” Jyllands-Posten “Nina Bolt har begået en psykologisk roman, hvor naturens uforudsigelighed og personernes indbyrdes dynamikker synes at gå hånd i hånd ... ‘Oversvømmelsen’ byder på en medrivende læseoplevelse med elementer af gotisk uhygge og med naturen som spændende kulisse for det psykologiske drama ... En rigtig efterårsroman!” Litteratursiden Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog, indlæst af Anne-Mette Johansen og udgivet af Lindhardt og Ringhof.
OVERSVØMMELSEN (2015)

TO VERDENER (2014)

Lena er født og opvokset i Polen og uddannet som tolk. I 1956 får hun arbejde på en stor virksomhed i København. Her møder hun Leo, der er eksportchef i virksomheden. Et halvt år efter gifter de sig. De får to børn, en dreng og en pige. Tretten år efter – i 1969 får Lena meddelelse om, at hendes far nede i Polen er forsvundet efter at være blevet hentet af det hemmelige politi.

Kort efter rejser hun sammen med børnene ned til den mor, hun ikke har haft kontakt med i tretten år. Angiveligt for at opspore faren.

Lena efterlader et brev til sin mand. Hun er taget i sommerhus med børnene for at tænke over deres ægteskab, forklarer hun. Hun fortæller ham hverken, at hun og børnene opholder sig i hendes barndomshjem – eller om årsagen til denne beslutning. Heller ikke at hun har hævet et stort beløb på deres fælles bankkonto.

Den ene måned går efter den anden, og med regelmæssige mellemrum tager Lena ind til Kraków for at tale med en advokat. Imens går Leo hjemme i København og venter på, at hans familie skal vende tilbage.

“Det fascinerende ved Nina Bolts roman, er dens overraskende forskydning i tid og geografi – og for så vidt også kønsroller. At henlægge denne fortælling til Den Kolde Krigs tid, og gøre kvinden til kidnapperen, giver romanen en stærk tilføjelse af psykologisk spænding.”

“Et meget spændende, flerdimensionelt kvindeportræt. “ (Weekendavisen)

“Lena befinder sig ikke kun i én, men i flere loyalitetskonflikter. Uanset hvad hun gør, er der nogen eller noget, som hun svigter ... Ufølsomheden, som Lena møder i Danmark over for sit fødelands barske historie og over for den anden verden, som hun kommer fra, er skildret hjerteskærende godt.” (Politiken)

“Man kommer ind under huden på personerne og får en fin fornemmelse af deres grundstemninger, deres tvivlende overvejelser ... Nina Bolt har psykologisk finfølelse. En fin, lille roman.” (Kristeligt Dagblad)

"Temaet er kærlighed på tværs af grænser. Med stor psykologisk indsigt skriver Nina Bolt konflikten mellem det fremmede og det kendte ind i historien om et ægteskab, der langsomt havarerer.” (Jyllands-Posten)

“En kvinde med en skjult fortid, et moderopgør, det hemmelige, polske politi. Det er bestemt ingredienser til en spændende fortælling, Nina Bolt blander i sin nye roman ... Levende og troværdigt skrevet.” (Information)

“Alt i alt en gribende bog – Bolt skriver rigtig godt og det har været svært at lægge bogen fra sig.” (Bogrummet)

Udkommet som lydbog, indlæst af Malene Langborg og udgivet af Lindhardt og Ringhof.

TO VERDENER (2014)

DVÆRGKRUKKEN (2012)

Sara – en ung keramiker – arver i begyndelsen af 1960’erne et hus på Anholt efter sin afdøde onkel og tager over til den lille ø, hvor hun aldrig før har været. Hendes plan er at sælge huset.

Et mærkeligt landskab møder hende, da hun går i land. Forkrøblede fyrretræer. Endeløse vidder med den ene klitrække efter den anden. Høje, måske gravhøje. En stenslette med en spredt bevoksning af enebærbuske og lyng. Landskabet vækker en genklang i hende af tab og tomhed.

Sara beslutter sig for at blive. Mødet med stilheden og isolationen får hende til at reflektere over sit liv – sit kærlighedsliv såvel som sit forhold til andre mennesker i det hele taget. Hvorfor har hun altid været bange for kærligheden? Hvad er årsagen til, at hun har bygget en mur op omkring sig selv?

Langsomt sker der nogle ting med Sara – og omkring hende. Hun føler mere og mere at hun ikke er alene i huset, og at en hidtil mørklagt side af hende er på vej op til overfladen. Mødet med en jævnaldrende kvinde – fyrmesterens kone – sætter for alvor gang i processen.

Læs et tekstuddrag.

"Nina Bolt har skrevet en rislende og underholdende roman om at blive plantet om og folde sig ud i fuld pragt ... Nina Bolt boltrer sig i landskabets, sindets og fantasiens mange muligheder for at forføre og forvirre og får således gennemtærskede emner som moderopgør, frigørelse og kønsbevidsthed til at sprudle." (Jyllands-Posten ****)

"Nina Bolts roman fanger som tidsbillede og frysende familielivs-skildring, men allermest som Anholt-roman. Man vil derover nu, uanset årstiden." (Berlingske Tidende)

"gedigen fortællekunst ... ufejlbarlig kompositionsteknik ... sikker personskildring." (Nordjyske Stiftstidende *****)

"I Dværgkrukken optræder provinsen som et blodløst stenansigt, og samtidig viser romanen spændingerne under overfladen og de eksistentielle forløsninger hos den enkelte på en ganske vellykket måde." (Kristeligt Dagblad)

"En stærk fortælling om menneskeskæbner, et unikt sted i Danmark og et stykke af vores historie." (Viva)

"Velskrevet, stille og sansende." (Bibliotekernes lektørudtalelse)

"Mystikken breder sig mere og mere, og der er hele tiden urolige strømme under den blanke overflade og dramatisk drive i fortællingen." (Lolland-Falsters Folketidende)

"Dværgkrukken er en vellykket og spændende fortælling, hvor Nina Bolt overbeviser ved at jonglere flot mellem begivenhederne og det lettere mytiske univers." (Litteratursiden)

Køb "Dværgkrukken" ved forlaget eller bestil den hos din boghandler.

Udkommet som Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog indlæst af Karen Marie Larsen og udgivet af Lindhardt og Ringhof.

DVÆRGKRUKKEN (2012)

ILDFØDT (2009)

En gotisk roman om anderledeshed, der udspiller sig i starten af 1800-tallet med Københavns brand i baggrunden. I forgrunden Det Kongelige Kirurgiske Akademi i Bredgade med tvillingefostre i sprit, underjordiske kældre og stole med bælter til at fiksere patienterne. Her har den lille pige Lucie sin gang og bliver fremvist for de studerende på grund af sine deforme skulderblade, de såkaldte englevinger. Hun får snart et ganske særligt forhold til den mand, der forsøger at kurere hende, professor Bernhard Amadæus, der har en fortrængt fascination af det fantastiske.

”Nina Bolt har en særlig forkærlighed for at udforske det dæmoniske aspekt, ikke bare i det enkelte menneske, men i en hel periodes forestillinger. Denne gang er det synet på den deforme krop i begyndelsen af 1800-tallet .”(Politiken)

”Selv om handlingen udspiller sig omkring år 1800, rammer romanen med sit portræt af et på samme tid ambitiøst og tvivlende forskersind ned i en relevant, aktuel diskussion om forholdet mellem forsker og forskningsobjekt. Det er ikke kun Lucie, der udvikler vinger. Nina Bolt sørger for, at også romanen får vinger ved indkredsningen af forskerens længe fortrængte fascination af det fantastiske.” (Berlingske Tidende)

”Det borgerlige København kort efter år 1800 udgør den fornemme scene for Nina Bolts medrivende skæbnedrama ’Ildfødt’ om fortidens hemmeligheder, ensomheden ved at føle sig anderledes og læger, der først lige er begyndt at få en fjern anelse om, hvad de foretager sig … Ud over den elementære spænding, der er forbundet med de mange gåder i Lucies liv og omgivelser, stifter vi bekendtskab med nogle helstøbte karakterer, som vi ikke har svært ved at genkende i Nutidsdanmark.” (VIVA/Jyllands-Posten)

”Romanen giver et levende tidsbillede af København i tiden op til det engelske bombardement og leverer en skræmmende beskrivelse af et samfund, hvor enhver har at holde sig inden for stand og normalitet uanset evner og drømme. Men først og sidst er det en tung fortælling om at være anderledes i en verden, som nok vil observere, men ikke elske det anderledes.” (Jyllands-Posten)

Se i øvrigt interview i Politiken d. 6. november 2009.

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Indlæst på CD’er af Esther Rützou og udgivet af AV Forlaget Den grimme ælling.

Køb "Ildfødt" ved forlaget eller bestil den hos din boghandler.

ILDFØDT (2009)

ULVETIMEN (2008)

Ulvetimen er det tidspunkt sidst på natten, hvor man vågner op med en uforklarlig uro, og tankerne begynder at køre i ring. På et større plan er Ulvetimen den fase i ethvert menneskes liv, hvor der skal vælges retning. Men er det nu det rigtige, man vælger? Romanen, der foregår i nutidens Danmark, handler om to vidt forskellige kvinder, Alice, der er læge, og Linda, der er journalist. En slags skyggesøstre. Tidligere skolekammerater. Begge befinder sig i en eksistentiel ulvetime, da deres veje krydses for anden gang i deres liv.

”Nina Bolt forstår at konstruere en historie, samtidig med at hun får sagt en del om venskab og ægteskab, bånd og bindinger som både forbandelse og nødvendighed.” (Politiken)

”Nina Bolt har lagt sit stof til rette på en overordentlig virkningsfuld måde, idet mange af situationerne først skildres med den ene parts øjne og derefter med den anden parts, og det stiller læseren over for de to sandhedssøgende kvinders dilemma. Og bag de to veninders øde og tomhed toner så frem varm kvindelighed og charme af kød og blod.” (Nordjyske Stiftstidende)

”Nina Bolt har skrevet en særdeles god roman om to meget forskellige kvinder. Historien flyder, og såvel handling som persontegning er yderst troværdig. Man føler som læser, at man kommer til at kende de to kvinder – også deres mere skjulte sider … Nina Bolt skriver rigtigt godt med stor psykologisk indsigt og forståelse for menneskesindets kompleksitet.” (Litteratursiden)

”Nina Bolt skriver ubesværet og underholdende … der er både suspense og kød på dialogerne.” (Information)

Se i øvrigt interview i Fyens Stiftstidende d.24.april 2008.

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog, indlæst af Jette Mechlenburg og udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Køb "Ulvetimen" ved forlaget eller bestil den hos din boghandler.
ULVETIMEN (2008)

PASSIONSSPIL (2005)

En roman med en violin som hovedperson. Violinen der fremstilles i 1794, så at sige indsuger alle de voldsomme hændelser og lidenskaber omkring den franske revolution, men påvirker sine skiftende ejere på uforudsigelig vis: Et regeringsmedlem i pariserkommunen i 1871. En fortvivlet urmagerfrue i Bremen i 1822. Og endelig i 1974 en passioneret samler, der anskaffer sig instrumentet for næsen af en violinistinde, for hvem lige netop denne violin er hendes livs instrument. Violinen bliver en slags alter ego for ejerne, hvorigennem de kan udleve en anden side af deres følelsesliv end ellers.

”Nina Bolt er en psykologisk detektor, der med stor veneration for musikkens betydning digter historier frem af smalle, uanseelige sprækker og blanke overflader. Hun lodder dybden på tilsyneladende uskyldige krusninger og ser overalt det store i det små.” (Jyllands-Posten)

”Nina Bolt mikser elegant og ubesværet eksempler på genrer som fagbogs-, skæbne- og kunstnerroman ind i en historisk rammefortælling med meget sikker og rolig hånd. Resultatet er en velskrevet lille perle af en roman.” (Bibliotekernes lektørudtalelse)

”Den er så graciøst velskrevet, Nina Bolts lille roman, og personerne er så rent tegnet op.” (Weekendavisen)

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog, indlæst af Agnete Wahl og udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Køb "Passionsspil" ved forlaget eller bestil den hos din boghandler.
PASSIONSSPIL (2005)

MØRKETS KAMRE (2003)

En forsvunden kvinde er udgangspunkt for handlingen i denne roman, der foregår i begyndelsen af 1900-tallet. En anden kvinde omkommer under mystiske omstændigheder på et landsted i East Sussex. Begge har relation til fotografen Francis Lake Evans, og romanen handler om hans liv med datteren Margaret, som han oplærer som fotograf. Margaret har et særligt talent for portrætter, næsten som om hun har et tredje øje og kan se ind til kernen af folk. Bogen beskæftiger sig med, hvad det er for en virkelighed, vi ser, og hvad det er for nogle billeder, vi fremkalder på nethinden. Placerer vi ligesom fotografen skjult bag kameraets linse et filter mellem os selv og vores omgivelser?</>

”Nina Bolt er en overmåde dreven skribent, der affotograferer sit emne lige så skarpt, som et objektiv på et kamera stiller ind. Billederne, der kommer ud af det, er foruroligende – vi ved ikke altid, hvad de viser, men det finder vi ud af… En psykothriller om farlig faderbinding og livsfjern eksistens.” (Politiken)

”Man kunne give et godt råd til alle dem, der skriver spændingsromaner med vilde sving, stærke mænd, dramatiske biljagter og sexede kvinder: Læs Nina Bolts roman Mørkets kamre. På overfladen sker der ikke så meget, men spændingen ligger i persontegningen og det psykologiske spil. Faktisk kommer man undertiden til at tænke på mesteren i denne genre, Henry James. ” (Ekstra Bladet)

”Den virker så let og legende, den måde Nina Bolt skriver på. Og mystisk. Mørkets kamre er ikke blot spækket med hemmeligheder og overraskelser. Figurernes bevæggrunde er også vanskelige at gennemskue … Der er mange ubehagelige mørke kamre i menneskets sjæl sådan som Nina Bolt så blændende skarpt og alligevel drømmeagtigt fremkalder dem.” (BT)

”Mørkets kamre er en utrolig fascinerende fortælling, der er svær at lægge fra sig, side for side kommer bogens hovedpersoner tættere på, og deres historie afdækkes lag for lag.” (Bibliotekernes lektørudtalelse)

”Romanen er intelligent komponeret. Fotografi knyttes til dæmoni, og kameraet fremstår som det tredje øje. Som det hedder i romanen: ”man er nødt til at lænke dæmoner”, hvis de ikke skal fremkalde katastrofer.” (Berlingske Tidende)

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog, indlæst af Dianna Vangsaa og udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Køb "Mørkets kamre" ved forlaget eller bestil den hos din boghandler.

MØRKETS KAMRE (2003)

STENSKOVEN (2002)

En gotisk roman der foregår på et forfaldent gods i nærheden af Weimar. Hovedpersonen er universitetslæreren Sophie Reinbek, der indfinder sig på godset for at studere nogle originalmanuskripter af en kvinde i universalgeniet Goethes nære omgangskreds. Rundt om høres hundeglammen, og en tæt tåge hviler over den omkringliggende park, hvor den erotisk tiltrækkende gartner Erich foretager sig gådefulde ting, når han ikke slår plæne. Researchen ændrer forfatterens liv, og et vådeskud bringer historien ind i et helt nyt spor.

”Man føler sig holdt i ånde undervejs. Forfatteren mikser behændigt den gotiske eventyrgyser med postmoderne julelege om forfattere, der skriver om forfatteres liv.” (Ekstra-Bladet)

”Man er i godt og intellektuelt selskab hos Nina Bolt, som kombinerer en betydelig idé- og kulturhistorisk indsigt med et godt gehør for kønnets foruroligende, familiære nærkampe … Stenskoven er stimulerende læsning.” (Politiken)

”Ikke alene skriver Nina Bolt et smukt dansk – hun forstår også at udnytte sprogets fine nuancer, således at hun kan kombinere en kølig, realistisk fortælleform med de mystiske oplevelser.” (Nordjyske Stiftstidende)

”Nina Bolt har efterhånden udviklet et sikkert talent som romanforfatter – miljøet og menneskene på godset lever, deres indbyrdes relationer, forholdet ikke mindst til godsejerparrets retarderede halvvoksne søn, som også Sofie kommer til at tage sig af og delvis er med til at føre ind i en mere normal tilværelse.” (Weekendavisen)

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Udkommet som lydbog, indlæst på lydbånd af Alice Broksø og udgivet af AV Forlaget Den grimme ælling.

Køb Stenskoven hos din boghandler.
STENSKOVEN (2002)

SPEJLMAGEREN (2000)

En roman hvor jeg beskæftiger mig med alkymi og maskespil. Romanen foregår i renæssancens Italien og blev af flere anmeldere beskyldt for at lægge sig i kølvandet på Karen Blixen, men den gamle baronesse kan vel ikke have evighedspatent på Venezia og skuespillere. Hovedtemaet er identitet symboliseret af alkymistens magiske spejl. Spejlmageren og den kætterske humanist og munkefilosof er de mandlige modstykker til den æteriske skuespillerinde Maria, der drømmer om at blive et med altet, og det farlige magtmenneske, hertuginden Anna Speroni, dogens spion og personlige rådgiver.

”Romanen er en betagende fortælling om en række skæbner i 1590’ernes Italien … den kombinerer Ib Michaels mystik og glæde ved den gode historie med Perez Revertes dygtige jongleren i tid og rum med intrigens gruppe af personer … en rig og givende bog.” (Bibliotekernes lektørudtalelse)

”Nina Bolt er en åndfuld guide i renæssancetidens tankeverden.” (Weekendavisen)

Romanen er først og fremmest god, ikke mindst fordi man får lov til at blive forvirret og usikker på sin egen dømmekraft, som når man står i Venedig og bliver forvirret over alle spejlingerne. (Kristeligt Dagblad)

”Straks fra prologen anslår Nina Bolt en fin stemning. Replikkerne er mundrette, sproget lavmælt, fuld af himmellys og morgendug … Spejlmageren er en velgørende anderledes roman.” (Berlingske Tidende)

Udkommet som e-bog, lydbog og netlydbog indlæst af Rebekka Owe udgivet af Lindhardt og Ringhof.

Køb Spejlmageren hos din boghandler.
SPEJLMAGEREN (2000)
En hjemmeside fra Pexeto