BLOD, SVED OG TÅRER (1998)

En rejse ind i menneskekroppens ocean af væsker – og ocean af følelser – men også en kulturhistorisk rejse. Den fortæller blandt andet om indlæringen i selvbeherskelse, som starter med at barnet lærer at kontrollere sin gråd, om sveden som undertrykt erotisk stimulans og om menstruationens forbandelse.

”Et åndfuldt essay om den ubrydelige forbindelse mellem det, vi kalder åndeligt og det, vi kalder kropsligt … en førsteklasses coffee table book for intellektuelle.” (Politiken)

”Teksten, som generelt er velskrevet, lægger sig stilistisk tæt op ad det lærde essay, fuld af citater, men uden akademikerens evindelige sidehenvisninger, og derfor er den både læseværdig og i almenmenneskelig forstand inspirerende… En bog der som underholdning og tankevækker langt hen ad vejen virkelig vasker sig.” (Berlingske Tidende)

BLOD, SVED OG TÅRER (1998)

HÅR. Sex, Samfund, Symbol (1996)

En kulturhistorisk bog om mange forskellige slags hår: hovedhår, skæg, kønsbehåring osv., men også om hårets biologi, hårindustri, hårmode, hår i drømme og i mytiske og religiøse sammenhænge, for eksempel de ortodokse jøders pandelokker. Desuden afsnit om hårfetichisme samt om klipning brugt som straf af blandt andet hekse, horer og feltmadrasser. Bogen vakte meget stor interesse ved udgivelsen og er oversat til tysk.

”Alt hvad der er værd at vide om hår, og lidt til, fortæller Nina Bolts bog. Den er det hidtil bedste bud på en julegave til en, man reder sig for. Læg den under træets englehår og nisseskæg.” (Information)

”Den danske forfatters viden om emnet er enormt omfattende, og hun øser generøst og engageret af denne store viden med fantasifuld associeren, tidsmæssigt fra urtiden til vore dage, i alverdens kulturer og religioner. .. Den skal læses i eet stræk, hvilket den vittigt velfortalte, spændende beretning også sagtens kan.” (Bibliotekernes lektørudtalelse)

”Hvis man interesserer sig for hår, er det en uendelig fascinerende bog, Nina Bolt har skrevet. Og det er det faktisk også, hvis man tror, at man aldrig har skænket hår en tanke. For Bolt påviser med en række underholdende eksempler den enorme betydning, hår er blevet tillagt i hele menneskets historie.” (Samvirke)

HÅR. Sex, Samfund, Symbol (1996)

DYREMENNESKER. Historien om et magisk samarbejde (1995)

Med udgangspunkt i billedkunst, myter, religiøse riter, folkeventyr, legender og litterære værker præsenterer denne kulturhistoriske bog læseren for en række eksempler på magisk samarbejde mellem mennesker og dyr: Eva og slangen i Paradisets Have, Odin og hans ravne, heksene og deres katte, jomfruen og enhjørningen og mange andre. Tesen er, at vores frygt for visse dyr har sit udspring i kristendommen samt den dualistiske tankegang.

”En del af den energi, der holder ballonen i luften er bogens parafraser over litterære værker. Fortællingerne giver læseren mulighed for at nyde ballonens himmelflugt og lyst til at finde hemmeligheden bag dens mange motiver. Bogen rummer derfor selve læsningens natur. At få en forsmag på et uendeligt univers og dernæst gå på opdagelse; at samle løse ender hist og her, fra bog til bog. Med Dyremennesker i hånden kan årene få ben at gå på i det lokale bibliotek. (GRIFLEN med overskriften ”Ballonfærd med dyr og mennesker i overflødighedshorn”)

”Nina Bolt var blevet brændt på bålet – og hendes bog brugt som brænde, hvis det var i middelalderen, hun havde udgivet sine tanker om menneskets forhold til slanger, ulve og andre farlige dyr.

Men også i dag vil der nok opstå dybe rynker i panden hos meget bibeltro læsere. Hendes bog er ret kættersk – og meget spændende.” (Jyllands-Posten)

DYREMENNESKER. Historien om et magisk samarbejde (1995)

UKENDT HERRE I LANDSKAB (1992)

Fortællinger om blandt andre EDB-manden Herbert Cajus Käseberg, der har et erotisk forhold til sin computer, antropologen Leo Gross, der er besat af en udstoppet fugl på Senckenberg Museet, og Ottomar Sandal, passager på luksuslineren ”Aniara,” der har forelsket sig i skibets speaker uden nogensinde at have set, hvordan hun ser ud.

”Nina Bolt er en habil ordkunstner, der formår at beskrive såvel det golde og kolde, som det frodige surreelt drømmeagtige.” (Bibliotekernes lektørudtalelse)

”De fortællinger, Nina Bolt her serverer for os i smuk sproglig form og med behersket udenomsfyld, er så forrygende og bizarre, at hun trods det hverdagslige præg, der er over dem, må have hentet en vis del af ingredienserne til anretningen i sfærer, vi ikke alle har adgang til … Hvad enten det nu er mænd eller kvinder, Nina Bolt spidder, gør hun det meget, meget morsomt. Med pokeransigt.” (Jyllands-Posten)

”Man kommer vidt omkring på jordkloden og møder mange former for besættelse og lidenskab. Gad vide af hvilke ting Nina Bolt er besat. At fortælle gode historier må være én af dem.” (BT)

UKENDT HERRE I LANDSKAB (1992)
En hjemmeside fra Pexeto